Jak wzmocnić odporność ?
Odporność

System immunologiczny jest jednym z ważniejszych układów w organizmie człowieka. Ma za zadanie chronić go przed działaniem czynników zewnętrznych. Prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego uzależnione jest od wielu czynników: uwarunkowań genetycznych oraz środowiskowych. O ile w przypadku tych pierwszych niewiele możemy zrobić, tak na te drugie możemy mieć wpływ i to całkiem spory.

 

Zdrowa dieta

Nie od dzisiaj wiadomo, że to co jemy ma bardzo duży wpływ na nasz układ odpornościowy. Zróżnicowana i zdrowa dieta bogata w owoce i warzywa dostarcza organizmowi niezbędnych witamin i mikroelementów. Codzienna dawka świeżych owoców i warzyw wzmocni system immunologiczny oraz pozytywnie wpłynie na florę bakteryjną. Niestety dzisiejszy tryb życia sprawia, że brakuje czasu na przyrządzenie wartościowych posiłków. Warto wówczas sięgnąć po naturalne soki, które bogate są w wiele odżywczych składników, a zakupione w gotowej formie nie wymagają czasu na przygotowanie. Jest to smaczny i prosty sposób na wzbogacenie swojej codziennej diety w witaminy, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu, a co za tym idzie do sprawnego działania układu odpornościowego.

 

 

O wzmocnienie układu immunologicznego warto zadbać zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, kiedy narażeni jesteśmy na różnego rodzaju infekcje. Obniżona odporność powoduje, że nasz organizm nie jest w stanie skutecznie bronić się przed wirusami i bakteriami.

Do swojej diety warto wprowadzić sok z aloesu lub sok z czarnego bzu, które mają udowodnione naukowo działanie przeciwwirusowe. Czarny bez hamuje wirusa grypy oraz łagodzi objawy grypopochodne takie jak gorączka, ból gardła,kaszel oraz uczucie zmęczenia. Dzięki zawartości związków fenolowych pobudza układ odpornościowy. Sok z aloesu jest źródłem naturalnych związków o działaniu przeciwzapalnym przeciwbakteryjnym i przeciwwirusowym (fenole, kwas cynamonowy, kwas chryzofanowy, lupeol, związki siarkowe).

Układ odpornościowy możemy wzmocnić pijąc sok z malin lub sok z aceroli, posiadające wysoką zawartość witaminy C, która stymuluje układ immunologiczny powodując przyrost komórek odpornościowych.

Aktywność fizyczna

Ruch to nieodłączny element życia każdego człowieka i wynika z naturalnych potrzeb organizmu. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na układ odpornościowy zapobiegając tym samym infekcjom bakteryjnym i wirusowym. Należy jednak pamiętać, aby była dostosowana do naszych możliwości, gdyż tylko umiarkowany trening wpływa pozytywnie na układ immunologiczny, natomiast przeciążenie organizmu skutkuje efektem odwrotnym. Aktywność ruchowa pomaga również w utrzymaniu prawidłowej wagi i zmniejsza ryzyko otyłości, która zaburza prawidłowe funkcjonowanie systemu immunologicznego.

 

Stres

W obecnych czasach nie jesteśmy w stanie uniknąć czynników stresogennych, które towarzyszą nam niemal każdego dnia. Niestety codzienny, przewlekły stres zwiększa ryzyko problemów ze zdrowiem. Dzieje się tak ponieważ układ odpornościowy powiązany jest ściśle z układem nerwowym. Ciągłe napięcie podnosi poziom hormonów związanych ze stresem, co na dłuższą metę skutkuje obniżeniem odpowiedzi immunologicznej, a tym samym osłabienie zdolności do obrony organizmu przed infekcjami. Warto na co dzień znaleźć czas na odprężenie i rozluźnienie. Może to być spotkanie z przyjaciółmi, medytacja czy aromatyczna kąpiel. W opanowaniu stresu pomagają również ziołowe suplementy diety, które z użyciem naturalnych składników pomogą odzyskać równowagę.

 

Sen

Warto pamiętać, że odpowiednio długi, zdrowy sen odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu  układu immunologicznego. Regularny niedobór snu powoduje, że system odpornościowy  nie jest w stanie skutecznie zwalczać atakujących bakterii  przez co organizm jest dużo bardziej podatny na infekcje.

 

W trosce o własne zdrowie zmieńmy styl życia oraz odżywania. Warto też unikać używek, które nie zawierają w sobie żadnych właściwości odżywczych, a wręcz przeciwnie- bardzo często prowadzą do długotrwałych uzależnień wyniszczających organizm.

 

 

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171447586

https://www.researchgate.net/publication/326065103_W_zdrowym_ciele_zdrowy_mozg_Relacje_pomiedzy_ukladem_odpornosciowym_nerwowym_i_hormonalnym

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3256323/

Ewa Cieślik, Kinga Turcza Właściwości prozdrowotne aloesu zwyczajnego Aloe vera (L.) Webb. (Aloe barbadensis Mill.), Post Fitoter 2015; (16)2: 117-124.


Emiko K INOSHITA , 1;y Kyoko H AYASHI , 2 Hiroshi K ATAYAMA , 1Toshimitsu H AYASHI , 2 and Akio O BATA Anti-Influenza Virus Effects of Elderberry Juice and Its Fractions. Biosci. Biotechnol. Biochem., 76 (9), 1633–1638, 2012.

 

 

 

 

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Waluty
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa już od Paczkomaty.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Herbeo
Sklep internetowy Shoper.pl