Blog kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Blog chmura tagów

Nie daj się przeziębieniu. Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności

Nie daj się przeziębieniu. Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności

Aby nasz organizm skutecznie bronił się przed patogenami, konieczne jest wspieranie jego odporności każdego dnia. Jesienią wzrasta liczba zakażeń górnych dróg oddechowych i liczba drobnoustrojów w naszym otoczeniu, na które jesteśmy narażeni. Osłabiony organizm, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, znacznie szybciej łapie infekcje. Jak poprawić odporność organizmu i jak szybko wyleczyć przeziębienie?

Układ immunologiczny to strażnik organizmu przed czynnikami zewnętrznymi, a także wewnętrznymi. Jego nieocenioną umiejętnością jest zdolność do rozpoznawania komórek własnych i atakowania obcych patogenów.

Naszą odporność możemy podzielić na dwa typy:

  • nieswoista (wrodzona) – w dużej części jest uwarunkowana genetycznie i rozwija się w okresie życia płodowego i w pierwszych miesiącach życia. Oznacza to, że do jej odpowiedniego działania nie jest konieczny wcześniejszy kontakt z patogenem. Jej mechanizmy działają szybko, a na pierwszej linii obrony stoi nasza skóra i błona śluzowa, która stanowi barierę przed wniknięciem drobnoustrojów. Mechanizmy takie jak ruch rzęsek, kwasowe środowisko żołądka, lizozym w ślinie, czy śluz wpływają na usuwanie patogenów poza nasz organizm, chroniąc nas przed rozwojem infekcji;

  • swoista (nabyta), która powstaje po kontakcie z patogenami. Układ odpornościowy „zapamiętuje” konkretny patogen, a przy następnym wniknięciu do organizmu automatycznie go likwiduje. Tradycyjne szczepionki zawierają w składzie już gotowy antygen i wykorzystują umiejętność organizmu do wytwarzania odporności na określoną chorobę.

Za fizjologicznie prawidłową pracę mechanizmów immunologicznych odpowiadają nasze geny, wiek, styl życia, a także czynniki zewnętrzne, takie jak środowisko czy narażenie na stres. Mocna odporność to odzwierciedlenie odpowiedniej pracy naszego organizmu.

Jakie czynniki osłabiają naszą odporność?

  • alkohol – ma zdolność szybkiego przenikania do krwi i układu limfatycznego, przez co osłabia i zabija komórki odpornościowe;

  • palenie papierosów- tysiące szkodliwych substancji zawartych w dymie tytoniowym osłabiają i podrażniają śluzówkę górnych dróg oddechowych, które stanowią pierwszą linię obrony przed wirusami i bakteriami;

  • nieregularny sen lub jego brak – sen to czas regeneracji i odpoczynku dla organizmu. Jego brak może osłabić funkcjonowanie mechanizmów obronnych, przez co jesteśmy podatniejsi na złapanie infekcji;

  • nieodpowiednia dieta – nadmiar cukrów prostych, soli i tłuszczów trans w codziennym jadłospisie mogą doprowadzić do rozwinięcia otyłości, która wiąże się z przewlekłym stanem zapalnym w organizmie i obniżeniem odporności. Dieta uboga w witaminy i przeciwutleniacze, w postaci warzyw i owoców, również negatywnie wpływa na pracę układu immunologicznego;

  • stres – nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować z naszego życia sytuacji stresowych. Jednak przewlekły stres ma wiele negatywnych skutków - może doprowadzić do zaburzenia homeostazy organizmu, a także jest promotorem wielu chorób. Warto znaleźć odpowiednią aktywność, która wpłynie na rozładowanie napięcia, np. sport, techniki relaksacyjne;

  • częste antybiotykoterapie – antybiotykoterapia skutecznie zwalcza bakterie odpowiedzialne za rozwój infekcji, ale także przyczynia się do zmniejszenia populacji prozdrowotnych bakterii. Długotrwałe zaburzenie równowagi mikrobioty wpływa na obniżenie odporności.

Sposoby na przeziębienie

Przeziębienie to potocznie nazywane zapalenie górnych dróg oddechowych, podczas którego odczuwamy ból lub drapanie w gardle, katar, uczucie zatkanego nosa, ból głowy. Nierzadko może towarzyszyć nam suchy kaszel i pogorszone samopoczucie. Szacuje się, że u dzieci dochodzi nawet do 8-9 infekcji w ciągu roku, natomiast u dorosłych średnio do 2-4.

Sprawcą przeziębień w większości przypadków są wirusy. Przedostają się one do organizmu drogą kropelkową. Do grup wirusów, które najczęściej powodują zakażenie należą:

  • rynowirusy (rhinowirusy),

  • koronawirusy,

  • wirusy grypy i grypy rzekomej,

  • adenowirusy,

  • enterowirusy.

Najważniejszym i podstawowym sposobem na przeziębienie jest unikanie bliskiego kontaktu z chorą osobą, a także przestrzeganie higieny osobistej. Podczas kichania i kaszlu zatykaj nos i usta chusteczką higieniczną lub przedramieniem. Staraj się również częściej myć ręce przestrzegając odpowiedniej techniki. W momencie, w którym nie masz możliwości skorzystania z łazienki, sięgnij po środki do dezynfekcji na bazie alkoholu. Mają one pojemność małego atomizera, dzięki czemu bez problemu zmieścisz je w kieszeni lub w torebce. Unikaj także dotykania swojej twarzy, w szczególności oczu, nosa i ust – to otwarta brama dla patogenów. Jeżeli przebywasz dużo czasu w skupiskach ludzi możesz zabezpieczyć się w maseczkę ochronną z odpowiednim filtrem.

Nie zawsze zdołamy uchronić się przed infekcją. Do zakażenia najczęściej dochodzi drogą kropelkową. Jesienią i zimą z uwagi na spadek temperatury na zewnątrz i zwiększone stężenie smogu rzadziej wietrzymy pomieszczenia, przez co zwiększa się ryzyko zakażenia. Szczególnie jeżeli przebywamy w zatłoczonych miejscach.

Jak szybko wyleczyć przeziębienie?

Niestety nie jest to proste. Zdrowienie to wieloetapowy biologiczny proces – organizm musi zmobilizować się do walki z wirusem, wytworzyć przeciwciała i powoli powrócić do homeostazy. Zazwyczaj przeziębienie mija samoistnie, bez powikłań po około 7 dniach. Czas ten jest zależny od rodzaju wirusa, który nas zaatakował, od stanu naszego zdrowia i pracy układu immunologicznego, a także naszego trybu życia. Naturalne sposoby na przeziębienie mogą okazać się pomocne we wsparciu odporności podczas infekcji.

Szybka reakcja na rozwijające się przeziębienie to kluczowa kwestia w zaleczeniu infekcji. Gdy poczujesz pierwsze objawy warto działać od razu:

  • zostań w domu - zmęczenie, pośpiech i stres mogą przyspieszyć namnażanie się wirusów i spowodować słabszą reakcję obronną organizmu;

  • wyśpij się i odpocznij;

  • nawadniaj się, szczególnie ciepłymi napojami - pomogą one rozrzedzić wydzielinę i udrożnić drogi oddechowe.

Co na przeziębienie

Kiedy odczuwasz nieprzyjemne objawy, takie jak podrażnione gardło i pogorszone samopoczucie warto sięgnąć po roślinne ekstrakty, które wykazują właściwości lecznicze poparte badaniami:

  • andrographis – to roślina, która stymuluje naturalne mechanizmy obronne organizmu, zwłaszcza w infekcjach górnych dróg oddechowych,

  • werbena – poprawia funkcjonowanie zatok, nosa i gardła. Dzięki flawonoidom i irydoidom działa przeciwzapalnie,

  • dziewanna – dzięki bogactwu składników aktywnych łagodzi podrażnienia górnych dróg oddechowych i wpływa na poprawę stanu śluzówki,

  • goryczka – przyczynia się do poprawy samopoczucia i dodaje energii, wzmacnia witalność,

  • nasturcja większa – wspomaga pracę układu odpornościowego,

  • czarny bez – wspomaga układ immunologiczny, łagodzi podrażnienia, wykazuje działanie przeciwdrobnoustrojowe.

Preparatem zawierającym wymienione składniki roślinne jest SinuGrip Zatoki, który wspiera odporność organizmu w okresie zwiększonego ryzyka infekcji.

Jak wzmocnić odporność?

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak duży mamy wpływ na wzmocnienie swojej odporności. Warto jednak pamiętać, że jest to proces, dlatego też ważne jest, aby każdego dnia wprowadzać zmiany, które pozwolą uniknąć nam infekcji.

  • Wprowadź codzienną dawkę ruchu - siedzący tryb życia sprzyja osłabieniu odporności, dlatego warto wprowadzić codzienną umiarkowaną aktywność fizyczną – spacery, jazda na rowerze, basen, joga.

  • Zadbaj o odpowiednią długość snu – zarwane noce sprawiają, że nasz organizm jest osłabiony. Badania donoszą, że osoby sypiające mniej niż 6 godzin na dobę miały 4 razy większe ryzyko rozwoju infekcji, w porównaniu do osób, które spały ponad 7 godzin.

  • Suplementuj witaminę D – jej niedobór sprzyja osłabieniu układu immunologicznego. W okresie jesienno-zimowym mamy mniejszy dostęp do promieni słonecznych, przez co jesteśmy narażeni na znikomą syntezę skórną. Po uprzednim oznaczeniu poziomu witaminy D warto wdrożyć ją do codziennej suplementacji, np. w formie kapsułek z olejem z czarnuszki.

  • Wprowadź do codziennej diety produkty, które są bogate w naturalną witaminę C – np. sok z rokitnika czy sok z aceroli. To skoncentrowana dawka witaminy w płynnej formie, która szybko się przyswaja.

Bibliografia:

  1. Agata Guzy,Katarzyna Wilczek,Monika Zielińska-Pisklak.Andrographis paniculata „królowa gorzkich ziół”. Lek w Polsce.Vol 22 nr 10’12 (258).
  2. Violetta Kowalska,Katarzyna Wilczek,Monika Zielińska-Pisklak.Verbena officinalis niezwykłe właściwości pospolitej rośliny.Lek w Polsce.Vol 23 nr 1’13 (261).
  3. Monika Zielińska-Pisklak,Łukasz Szeleszczuk,Katarzyna Wilczek.Dziewanna–starosłowiańska bogini wiosny.Lek w Polsce.Vol 23 nr 3’13 (263).

Informacje podane na tej stronie służą wyłącznie celom edukacyjno-informacyjnym i nie powinny być użyte do diagnozowania lub leczenia jakiejkolwiek choroby czy schorzenia. W przypadku konieczności diagnozy lub leczenia należy skonsultować się z lekarzem

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Waluty
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa już od Kurier Fedex.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Herbeo
Sklep internetowy Shoper.pl