Blog kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Blog chmura tagów

Bezpieczne suplementy diety. Na co zwracać uwagę podczas wyboru?

Bezpieczne suplementy diety. Na co zwracać uwagę podczas wyboru?

Każdego dnia powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi wraz z pożywieniem odpowiednią ilość witamin, minerałów i kwasów tłuszczowych. Ich odpowiednia podaż zapewnia nam prawidłowe funkcjonowanie oraz zachowanie zdrowia i energii. W stanach niedoborów i zwiększonego zapotrzebowania warto sięgnąć po suplementy diety, które stanowią uzupełnienie codziennej diety w niezbędne składniki odżywcze. Jak powinna wyglądać bezpieczna suplementacja i jak wybrać zdrowe suplementy?

Obecnie w wysoko uprzemysłowionym środowisku i dużym pędzie życia, trudno jest nam kompleksowo zadbać o swoje zdrowie i uzupełnić niedobory witamin i składników mineralnych dietą. Od kilku lat w Polsce i na świecie możemy zaobserwować wzrost zainteresowania suplementami diety. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów preparatów, które kierowane są dla każdej grupy wiekowej. Przed dokonaniem wyboru należy zadać sobie pytanie, czy wybieram bezpieczną suplementację? Pamiętajmy, że żadna tabletka nie zastąpi nam zdrowego i zbilansowanego odżywiania, a także aktywności fizycznej. Jak powinna wyglądać zdrowa suplementacja?

Bezpieczna suplementacja

W Polsce wprowadzenie produktów na rynek reguluje ustawa z 25 sierpnia 2006 roku o bezpieczeństwie żywności i żywienia, a także Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 roku, dotyczące składu i znakowania suplementów diety. W późniejszym czasie zgodnie z dyrektywą UE definicja suplementu diety została rozszerzona i określiła różnice pomiędzy suplementem, a produktem leczniczym.

Zgodnie z Ustawą o Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia suplementy diety definiuje się jakośrodek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzony do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w postaci: kapsułek, tabletek, drażetek i w innych podobnych postaciach, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych, z wyłączeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów Prawa farmaceutycznego

Aby wprowadzić suplement diety na polski rynek, konieczne jest złożenie powiadomienia zawierającego szereg danych do Głównego Inspektora Sanitarnego. Następnie produkt trafia do elektronicznego rejestru, w którym jest weryfikowany pod kątem poprawności składu zgodnie z listą dopuszczonych składników, oraz w zakresie zgodności z wymogami opisanymi w ustawie.

W Unii Europejskiej dodatkowy nadzór nad substancjami wykorzystywanymi do produkcji suplementów diety pełni Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Jego rolą jest wydawanie opinii naukowych na temat składowych suplementów diety, ustalanie górnych poziomów spożycia, a także audyt badań naukowych, na podstawie których powstają oświadczenia zdrowotne.

Zdrowe suplementy

Zdrowe suplementy powinny mieć pozytywny wpływ na stan naszego zdrowia i nie powodować niepożądanych skutków ubocznych. Na rynku dostępne są preparaty pod różnymi postaciami: kapsułki, proszki, tabletki, krople, płyny, spraye i inne.

Na co zwrócić uwagę planując bezpieczną suplementację?

  • Warto dokonywać zakupu suplementów diety w sprawdzonych miejscach. Lepszym wyborem będzie apteka lub sklep internetowy współpracujący z producentem – możemy wtedy liczyć na fachową poradę w wyborze odpowiedniego produktu oraz mamy pewność co do pochodzenia suplementu.

  • Nie kupujmy preparatów niewiadomego pochodzenia na bazarach.

  • Wybierając zdrowe suplementy należy kierować się składem produktu. Przed zakupem warto zapoznać się ze spisem składników. Powinien on być wolny od zbędnych chemicznych dodatków: barwników, wypełniaczy, oraz od substancji niedozwolonych do używania w suplementach diety.

  • Dobre suplementy posiadają odpowiednio oznakowane opakowanie, zgodne z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. i Obwieszczeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 września 2018 r. (wraz z dodatkowymi późniejszymi zmianami). Na opakowaniu powinno znajdować się:

    - określenie „suplement diety”,
    - nazwy kategorii składników odżywczych, substancji charakteryzujących dany produkt lub wskazanie charakteru tych substancji,
    - dzienna zalecana do spożycia porcja produktu, a także RWS – Referencyjne Wartości Spożycia,
    - ostrzeżenie nt. nieprzekraczania zalecanej dziennej porcji,
    - stwierdzenie, że suplement diety nie powinien być stosowany jako zamiennik zróżnicowanej diety,
    - informacja o tym, że suplement powinien być przechowywany w sposób niedostępny dla dzieci.

  • Dobre suplementy diety, których skład oparty jest o ekstrakty roślinne, powinny mieć oznaczone DER oraz standaryzację. DER jest to stosunek ilości surowca roślinnego do ilości otrzymanego ekstraktu roślinnego. Przykładowo zapis 10:1 mówi nam, że z 10 części rośliny otrzymamy 1 część ekstraktu w każdej kapsułce.

  • Standaryzacja to proces, który określa zawartość najważniejszej substancji mającej efekt fizjologiczny w każdej porcji danego surowca. Podstawy standaryzacji surowców roślinnych są określane przez normy farmakopei lub normy jakościowe dla konkretnego surowca. Standaryzacja bada nie tylko zawartość substancji biologicznie aktywnej, ale także czystość danego surowca, dzięki czemu mamy pewność, że w zakupionym preparacie każde opakowanie ma taki sam skład i stężenie składników.

  • W przeciwieństwie do produktu leczniczego, suplement diety nie ma obowiązku posiadania ulotki informacyjnej dla pacjenta.

Czy suplementy są zdrowe ?

Właściwie stosowane i odpowiednio dobrane mogą pozytywnie wpłynąć na stan naszego zdrowia. Przed podjęciem decyzji o suplementacji warto przeanalizować swój sposób odżywiania lub wykonać oznaczenie witamin i składników mineralnych w organizmie. W razie wątpliwości możesz skonsultować suplementację z lekarzem, dietetykiem, lub farmaceutą.

Bezpieczna suplementacja powinna być ukierunkowana na uzupełnienie występujących niedoborów lub zwiększone zapotrzebowanie organizmu.

Suplementy diety – kto może ich potrzebować wg obecnego stanu wiedzy?

  • kobiety ciężarne - zaleca się suplementację kwasu foliowego, jodu, witaminy D, DHA, a w uzasadnionych przypadkach żelaza,

  • osoby starsze,

  • kobiety po menopauzie,

  • osoby, które stosują diety eliminacyjne, np. weganie, osoby cierpiące na nietolerancje laktozy eliminujące produkty mleczne,

  • osoby, u których występują niedobory witamin i składników mineralnych,

  • z uwagi na populacyjne niedobory witaminy D eksperci opracowują zalecenia dla różnych grup wiekowych.

Warto pamiętać, że nieodpowiednie i nadmierne stosowanie suplementów diety może przynieść konsekwencje zdrowotne. Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  • nie przekraczaj zalecanej dziennej dawki do spożycia,

  • nie stosuj wielu preparatów na raz – może grozić to przedawkowaniem witamin i składników mineralnych,

  • podczas przyjmowania leków sprawdź, czy nie mogą wystąpić ewentualne interakcje ze składnikami suplementu – konsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.


Informacje podane na tej stronie służą wyłącznie celom edukacyjno-informacyjnym i nie powinny być użyte do diagnozowania lub leczenia jakiejkolwiek choroby czy schorzenia. W przypadku konieczności diagnozy lub leczenia należy skonsultować się z lekarzem.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Waluty
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa już od Kurier Fedex.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Herbeo
Sklep internetowy Shoper.pl