Blog kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Naturalne sposoby na stres – zioła, które działają uspokajająco

Naturalne sposoby na stres – zioła, które działają uspokajająco

W codziennych momentach dotykają nas sytuacje stresowe, z którymi czasami ciężko jest nam sobie poradzić. Nadmiar obowiązków, stresująca praca, czy też sytuacje niezależne od nas, mogą nas przerastać i budzić w nas niepokój.

Długotrwały, przewlekły stres powoduje wzrost poziomu kortyzolu we krwi, co w konsekwencji skutkuje obniżeniem się poziomów neuroprzekaźników - serotoniny i dopaminy. Ich niedobór może skutkować zaburzeniami w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu.

 

Zioła uspokajające, czyli naturalne kontrolery stresu

W codziennych momentach dotykają nas sytuacje stresowe, z którymi czasami ciężko jest nam sobie poradzić. Nadmiar obowiązków, stresująca praca, czy też sytuacje niezależne od nas, mogą nas przerastać i budzić w nas niepokój.

Długotrwały, przewlekły stres powoduje wzrost poziomu kortyzolu we krwi, co w konsekwencji skutkuje obniżeniem się poziomów neuroprzekaźników - serotoniny i dopaminy. Ich niedobór może skutkować zaburzeniami w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu.

Trzęsące się ręce, trudności z zasypianiem, spadek nastroju, bóle brzucha, kłopoty z wypróżnianiem, lęki - to pierwsze objawy stresu. W momencie, w którym oddziałuje on na nas długotrwale mogą pojawiać się napięciowe bóle mięśni, bóle serca, przyrost lub spadek masy ciała i osłabienie odporności. Warto rozważyć zastosowanie ziół na stres, których działanie został potwierdzone badaniami. Podczas wyboru odpowiedniego preparatu, koniecznie należy zwrócić uwagę na standaryzację ekstraktów roślinnych, co da nam pewność, że zawartość składników biologicznie aktywnych jest odpowiednia dla skutecznego działania.

 

Zioła uspokajające, które mają potwierdzone działanie

Lawenda to roślina, która kojarzy nam się z szeroko rozpostartymi polami Prowansji. Oprócz niepodważalnych walorów estetycznych, posiada również szerokie zastosowanie w medycynie, jako naturalny sposób na stres. Liczne badania potwierdzają jej uspokajające działanie. Głównym składnikiem aktywnym zawartym w lawendzie są olejki eteryczne - linalol i octan linalolu. To właśnie one mają działanie łagodzące w stanach podwyższonego napięcia nerwowego, stresu emocjonalnego i problemów z zasypianiem. Podane doustnie dodatkowo pozytywnie wpływają na działanie układu pokarmowego, regulują wydzielanie kwasu żołądkowego, usprawniają procesy trawienia i przyswajania składników odżywczych.

Chmiel to roślina rozpowszechniona w Europie. Szyszki chmielu są surowcem cenionym w fitoterapii, w których znajduje się substancja bogata w olejki eteryczne – lupulina.  Wpływa ona na odbieranie bodźców przez ośrodkowy układ nerwowy, co przekłada się na uspokojenie i wyciszenie. Ponadto chmiel ma działanie rozkurczowe i łagodzące napięcia mięśni gładkich.

Głóg i jego ciemnoczerwone owoce są bogate w polifenole, które mają właściwości antyoksydacyjne. Wzmacniają komórki organizmu przed szkodzącym działaniem stresu oksydacyjnego. Ma również działanie wyciszające i protekcyjne na pracę układu krążenia. 

Kozłek lekarski  to roślina, która wykorzystywana jest jako jedno z ziół uspokajających. W korzeniu kozłka lekarskiego znajduje się kwas walerianowy, potocznie nazywany walerianą. Ma on zastosowanie w stanach bezsenności i pobudzenia nerwowego. Badania potwierdzają, że działa łagodząco w stanach lękowych i jest bezpiecznym ziołem na stres.

Męczennica to roślina, która sprawdzi się u osób, które mają problemy z zasypianiem i są narażone na sytuacje stresowe.  Dostępne są badania jakości snu, które przeprowadzono na dwóch grupach pacjentów. Jednej z nich podano napar z kwiatów męczennicy, a drugiej placebo. Kilka osób z obu grup zostało przebadane polisomnografem i wyniki wykazały, że osoby, którym podano męczennicę były zdecydowanie bardziej wypoczęte po przebudzeniu.

 

lawenda i różeniec  na stres

 

Naturalne sposoby na stres – adaptogeny

Adaptogeny to rośliny, które silnie i szybko wspomagają organizm w walce ze stresem. Związki aktywne w nich zawarte stymulują organizm do działania, łagodzą objawy stresu i polepszają kondycję fizyczną i psychiczną.  

Jedną z najlepiej poznanych roślin adaptogennych jest ashwaghanda. Obniża ona poziom lęku i hormonu stresu - kortyzolu. Zawarte w niej witanolidy, to składniki aktywne, które zwiększają sprawność intelektualną, redukują napięcie i poprawiają samopoczucie. Jej stosowanie jest szczególnie rekomendowane osobom zestresowanym, przemęczonym i przeciążonym pracą.

Korzeń różeńca górskiego to równie istotny składnik adaptogenny. Wpływa on na podwyższenie możliwości fizycznych i umysłowych, oraz pobudza ośrodkowy układ nerwowy korzystnie wpływając na wydajność podczas pracy. Część publikacji wskazuje że jego działanie jest zbliżone do syntetycznych leków przeciwdepresyjnych.

Zioła uspokajające to skuteczna i efektywna droga do uzyskania równowagi. Są bezpieczne w stosowaniu, nie powodują efektu otępienia, bardzo sporadycznie są  przyczyną efektów ubocznych. Warto wprowadzić je do swojej codziennej rutyny.

Polecanym preparatem do stosowania w celu złagodzeniu napięcia, w którego skład wchodzą wyłącznie naturalne, odpowiednio dobrane, zioła na stres jest Lawenda i różeniec na stres. To  bardzo dobrze oceniany preparat o skutecznym i wielokierunkowym działaniu.

W przypadku utrzymywania się długotrwale objawów takich jak spadek nastroju, brak radości i odczuwania przyjemności, zmniejszenie energii życiowej, chroniczne zmęczenie, rekomenduje się konsultację tych objawów ze specjalistą i wykonanie rozpoznania w kierunku depresji.

 

Bibliografia:

Mielczarek M., Kołodziejczyk J. ,Właściwości lecznicze chmielu zwyczajnego (Humulus lupulus L.)

Ożarowski A., Jaroniewski W., Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie

Salve J., Pate S. ,Debnath K. , Langade D Adaptogenic and Anxiolytic Effects of Ashwagandha Root Extract in Healthy Adults: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Clinical Study., 2019 Dec 25;11(12):e6466. doi: 10.7759/cureus.6466.

Tajer A., Rhodiola rosea L. jako przykład rośliny adaptogennej

 

Informacje podane na tej stronie służą wyłącznie celom edukacyjno-informacyjnym i nie powinny być użyte do diagnozowania lub leczenia jakiejkolwiek choroby czy schorzenia. W przypadku konieczności diagnozy lub leczenia należy skonsultować się z lekarzem.

 

 

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Waluty
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa już od Kurier Fedex.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Herbeo
Sklep internetowy Shoper.pl